Amnesty groep
Rheden/Rozendaal

2021 05 04 Dodenherdenking Velp 2

Vrijwilligers van de werkgroep Amnesty International Velp-Rozendaal hebben op 4 mei kransen gelegd bij oorlogsmonumenten in Velp, Rheden en Rozendaal. Normaal gebeurd dit in samenwerking met leerlingen van groep 7/8 van basisscholen in de gemeente Rheden, door corona kon dit helaas niet doorgaan. Jaarlijks staan met dodenherdenking door heel Nederland leden van Amnesty stil bij de slachtoffers en de grootschalige schending van mensenrechten tijdens en na de Tweede Wereldoorlog

Vanwege corona kon ook dit jaar in zowel de dorpen van gemeente Rheden als in gemeente Rozendaal geen gezamenlijke dodenherdenking plaatsvinden. Wel konden bewoners en organisaties in de loop van de dag zelf de oorlogsmonumenten 2021 05 04 Dodenherdenking Rozendaal 3
bezoeken. In de ochtend van 4 mei legden de vrijwilligers van Amnesty hun geel met witte kransen bij het bevrijdingsmonument aan de Vijverlaan te Velp, in Rheden bij het monument bij het Rozenbos en in Rozendaal bij de oorlogsgraven op de begraafplaats.

Normaal vindt de herdenking samen met leerlingen van groep 7/8 van de basisscholen in Velp en Rozendaal plaats. Op school krijgen zij les over mensenrechten van een gastdocent van de lokale werkgroep van Amnesty. Tijdens deze gastles schrijven zij gedichten over mensenrechten. Twee daarvan worden uitgekozen om in Velp en Rozendaal door de kinderen voorgedragen te worden bij de dodenherdenking op vier mei. Want op die dag gedenken we slachtoffers van oorlogen en hen die slachtoffer zijn van schending van mensenrechten.

Vrijheid is niet vanzelfsprekend. In de hele wereld worden nog steeds mensen onderdrukt en gedood, ook in landen waar geen sprake is van oorlog. Mensen die niet voldoen aan de norm, een ander geloof of ras hebben of simpel het niet eens zijn met het door de machthebbers gevoerde beleid. Daarom blijft herdenken belangrijk, zodat wij jaarlijks herinnerd worden aan de gevolgen van onverdraagzaamheid en de keuze kunnen maken ons hier tegen uit te spreken.

2021 05 04 Dodenherdenking Dick Rheden2021 05 04 Dodenherdenking Dick Rheden 2