Amnesty groep
Rheden/Rozendaal

In de maand december vragen wij aandacht voor de burgerjournalist Qin Chao. Zij is opgepakt door de Chinese autoriteiten toen zij verslag wilde doen van de bijeenkomst van economische wereldleiders begin september 2016.

Qin Chao wordt al meer dan negen weken vastgehouden zonder toegang tot haar familie en een advocaat. Ze zou zich schuldig hebben gemaakt aan ‘ruzie zoeken en het uitlokken van onrust’. Amnesty vreest dat ze het risico loopt in gevangenschap gemarteld te worden.

Gastheer neemt vergaande ‘beveiligingsmaatregelen’

De Chinese autoriteiten wilden de straten leeg hebben tijdens de G20-top in Hangzhou. De inwoners kregen daarom een week vakantie en korting op toeristische attracties buiten de stad. De straten rondom de bijeenkomst gingen op slot.

In aanloop naar de top vonden in enkele Chinese steden demonstraties plaats. De autoriteiten pakten meerdere burgerjournalisten op omdat ze verslag deden van deze protesten. Twee collega’s van Qin Chao die ook werden opgepakt zijn inmiddels vrijgelaten. Dit gebeurde mede onder grote internationale druk, waaronder actie van Amnesty.

De drie journalisten werken voor een website waarvan de medewerkers vaak worden lastiggevallen door de autoriteiten omdat ze verslag doen van mensenrechtenschendingen en demonstraties.

In onze brief vragen wij de autoriteiten Qin Chao onmiddelijk vrij te laten.

Er is gelegenheid tot mede ondertekenen van de brief op zondag 4 december a.s. in

de Grote Kerk, Kerkstraat te Velp,

Katholieke Kerk Emmastraal te Velp